Netiketti
1. Tavoitteet
- Oppilas harjoittelee toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti ja noudattaen netikettiin liittyviä
sääntöjä käyttämissään digitaalisissa ympäristöissä. - Oppilas kunnioittaa ja huomioi muita toimiessaan digitaalisissa palveluissa. Hän harjoittelee hyvää
vuorovaikutusta viestiessään ja toimii kiusaamista ehkäisevästi. - Oppilas osaa ohjatusti ratkoa digitaalisissa palveluissa mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
2. Avainsanat
- Netiketti
- Netiketti tulee kahdesta sanasta: internet ja etiketti. Se tarkoittaa asiallisia tapoja lähettää viestejä ja käyttäytyä Internetissä. Internetissä on paljon mukavampaa, kun huolehtii netiketistä toimiessaan muiden kanssa digitaalisessa ympäristössä.
3. Keskustelukysymyksiä
- Mitä netissä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä? (Netissä voi keskustella ja toimia samalla tavoin
ystävälllisesti ja asiallisesti kuin oikeassakin elämässä. Netissä ei kannata kiusata tai loukata ketään.
Netissä olevat keskustelut voidaan tarvittaessa aina tarkistaa.) - Voiko netissä lähettää sellaisia viestejä, joita ei uskaltaisi sanoa kasvotusten? (Netissä kannattaa
toimia samalla tavoin, kuin kasvotustenkin. Ystävällisellä käytöksellä onnistut varmasti.) - Miksi on tärkeää, että kaikki noudattaisivat hyviä tapoja netissä? (esim. Silloin netissä on hyvä
kaikkien toimia ja vaikuttaa eikä kukaan jää ulkopuolelle tai tule estetyksi.)
4. Digitaaliset tehtävät: Nettikäyttäytyminen
Oppitunnilla tutustutaan Ystävällisyyden linnaan ja vieraillaan Netikettifestivaaleilla. Samalla
opitaan oikeita tapoja nettikäyttäytymiseen.
5. Tehtäviä luokassa
Äidinkieli: Pulmia netissä -pohdinta
Miettikää pienissä ryhmissä joku ongelmatilanne, johon netissä voi törmätä. Kertokaa tilanne
yhdessä luokassa ja mietitään yhdessä luokkana opettajan avustuksella, miten tilanteessa
kannattaisi toimia.
Äidinkieli: Netikettisäännöt Liite 8
Tehdään tärkeimmistä netiketin säännöistä vihkoon huoneentaulu jäljentämällä. Piirretään tauluun
koristeeksi omalla tyylillä digitehtävissä mainittu Viisauden metsä.
Ympäristöoppi: Hyvät tavat -mininäytelmät Liite 9
Harjoittelemalla tavoista tulee arkipäivää ja hyvä käytös luo ympäristöön positiivisen tunnelman.
Tehdään pieniä 1 minuutin näytelmiä 3-4 hengen ryhmissä. Aiheena on se, miten hyvät tavat voisivat näkyä oman luokan arjessa.
Kerrataan ja ideoidaan ensin yhdessä, miten nämä viisi hyvää tapaa: tervehtiminen, esitteleminen,
ajoissa oleminen, anteeksi pyytäminen ja kiitoksen sanominen, näkyvät koulussa.
Opettaja jakaa laput joissa on aihe ja kertoo tarvittaessa ryhmille ohjeen uudelleen.
Tervehdin kaikkia.
Opettajan ohje: On kohteliasta tervehtiä aina kun menet kouluun, harrastuksiin ja kavereiden luo. Voit sanoa Huomenta! Moi! tai Hei! Kätteleminen on virallisempi tervehdys. Kun kättelet, ota katsekontakti ja hymyile. Ota reipas ote kädestä ja purista napakasti, mutta ei liian lujaa.
- Näytelmässä 2-3 kaverusta tapaa toisensa ja tervehditään ryhmän haluamalla tavalla.
Esittelen itseni.
Opettajan ohje: Esitellä voit itsesi niin, että katsot henkilöä jolle puhut, tervehdit häntä ja sitten kerrot nimesi selvästi ja kuuluvalla äänellä. Seuratkaa tilannetta, milloin on sopiva hetki esittäytyä.
- Näytelmässä 2-3 kaverusta esittelee itsensä toisilleen. Näytelmässä voi käyttää mielikuvitusnimiä.
Olen ajoissa.
Opettajan ohje: Jokainen voi joskus myöhästyä. Myöhästyminen ei anna sinusta luotettavaa kuvaa, jos sitä tapahtuu jatkuvasti. On hyvä pyytää anteeksi myöhästymistä ja kertoa syy kysyttäessä.
- Näytelmässä 2 kaverusta tulee ajoissa ja yksi myöhästyy ja pyytää anteeksi myöhästymistä
sanomalla: Anteeksi että olen myöhässä. Muut sanovat: "Ei haittaa."
Pyydän anteeksi.
Opettajan ohje: Pyydä anteeksi aina kun siltä tuntuu, varsinkin jos huomaat toisen loukkaantuvan tai olet tehnyt jotain vahingossa tai tahallisesti. Sano mieluummin anteeksi kuin vaikka vain - Oho! Huomaat, että tilanne saadaan sovittua nopeammin ja päästään jatkamaan yhteisiä juttuja.
- Näytelmässä sattuu jokin vahinko jota pyydetään anteeksi.
Sanon kiitos.
Opettajan ohje: Kiitoksen sanominen kannattaa. Se kertoo, että arvostat toista ja olet huomaavainen. Voimme kiittää avusta, ruoasta, kyydistä ja seurasta.
- Näytelmässä sanotaan kiitos.
LIITTEET